joi, aprilie 18, 2024

EDUCAȚIE | Proiectele de mobilitate Erasmus+ KA1 Schimb de Tineri, văzute de voluntarii Asociației EDU-CARE Buzău

Custom ad 1

Educația non-formală este cea care stă la baza mobilităților de tip Erasmus+ si se regăsește în toate activitățile întreprinse în cadrul acestor proiecte.

Voluntarii Asociației EDU-CARE Buzău s-au implicat, în perioada iulie – septembrie 2021, în proiecte pe teme legate de sănătate, muzică, sport, antreprenoriat, în țări precum Polonia, Turcia, Estonia, Bulgaria, Italia. Astfel, voluntara Claudia Colniceanu, studenta la Master, în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, a participat la proiectul “We are the change-makers”, desfășurat anul acesta , în Castellamare di Stabia, Italia, care a reprezentat o ocazie de dezvoltare și autocunoaștere.

În primul rând, spune Claudia, ”am aflat ce înseamnă de fapt Erasmus și câte oportunități avem noi ca tineri prin aceste programe. Am atins mai multe subiecte în dezbaterile noastre din timpul celor zece zile. Cele despre „Hate speech”, migratie, discriminare, refugiați sau despre libertatea de exprimare au fost susținute cu situații adevărate, cazuri în care am fost pe rând atât în poziția victimei cât și a celui care încalcă drepturile și libertățile unui om. Este foarte interesant cum anumite adevăruri de care suntem convinși, să le vedem într-o altă lumină dacă ne schimbam puțin perspectiva. La sfârșitul zilelor de workshop-uri s-a desfășurat o acțiune publică care a presupus transmiterea informațiilor acumulate. Oamenii pe care i-am găsit în centrul orașului au fost foarte deschiși și s-au bucurat să afle ideile expuse de noi.

Pe lângă aceste activități de învățare, în fiecare seară ne întâlneam și vorbeam despre diverse teme. „Intercultural Night” seara în care fiecare echipă își prezenta țara, a fost pentru mine o sursă de inspirație. Am trăit bucuria de a reprezenta, alături de echipa mea, România. Am cântat muzică tradițională românească și am simțit energia publicului care a fost foarte receptiv și impresionat. La rândul lor, celelalte țări au fost la fel de bine primite iar acest lucru a făcut ca noi, cei prezenți, să ne simțim ca într-o familie. A fost un schimb de idei, de experiență care ne-a ajutat să ne cunoaștem pe noi înșine, să ne lărgim orizontul și să credem în puterea dată de unitate, fiindcă întotdeauna vom fi mult mai puternici dacă vom rămâne uniți.

Programul a fost bine organizat. Am avut timp să descoperim și să „gustăm” puțin din Italia. Organizatorii s-au ocupat să avem în fiecare zi un tip diferit de paste, să învățam ce înseamnă adevărata pizza, să învățam sa ne bucurăm de fiecare moment fiindcă „La vita e bella”.

Am vizitat locuri superbe, pline de istorie și de frumos precum: Sorrento, Pompei, Positano, Napoli. Am observat cultura italiană, am vorbit cu localnicii și mi-am dat seama că avem atât de multe de învățat din fiecare experiență pe care ne-o oferă viața încât e necesar să profităm de fiecare moment pe care îl avem.

In educația non-formală se crede că prin jocuri de rol, participanții pot experimenta situații puțin mai apropiate de cele ale vieții reale. Astfel, una dintre activități a implicat gruparea participanților pe baza unor tipologii enunțate de trainer, astfel reușind să simuleze experiența pe care o au tinerii în timpul procesului de învățare. Prin aceasta, au dezvoltat competența de “a învăța să înveți”, un aspect extrem de important în lucrul cu tinerii, deoarece le oferă o perspectivă duală prin care pot să adapteze activitățile pe care le facilitează la grupul cu care lucrează.

Timpul liber a fost petrecut de obicei în grupuri naționale, dar și în grupuri mixte, astfel încât participanții au interacționat și s-au distrat împreună, împărtășind experiențe, făcându-și noi amintiri și creând noi prietenii. Locația de acomodare este destul de aproape de centrul orașului, așa că aceștia au avut timp să viziteze repere culturale, descoperind orașul, cultura și gastronomia locală.

Voluntarele Bolovan Alexandra, Andreea Mihaela Oancea, precum și Ștefan Mihai Gheorghe au participat în proiectul “Better late than never” organizat în Tallin Estonia, accentul punându-se pe talentul tinerilor de a desena, de a schița proverbele din diferitele țări ale UE.

Mă numesc Anamaria Emilia Sorica și sunt studentă în primul an la Facultatea de Inginerie Medicală din cadrul Universității Politehnice București. In această vara am avut oportunitatea de a participa, împreuna cu colegul meu Moldoveanu Eugen, într-un proiect de tip Erasmus+ , KA1 organizat în Olanda, Lunteren cu titlul “Solidarity in Diffabilities” . În cadrul acestui proiect au participat cincizeci de persoane din diferite țări cum ar fi Bulgaria, Grecia, Olanda, Macedonia de Nord, Polonia, România, Serbia si Turcia, iar obiectivul principal a fost de a sprijini incluziunea tinerilor cu dizabilități mentale sau fizice, de a descoperi diverse culturi, de a încuraja înțelegerea reciprocă între tinerii din diferite țări, de a dezvolta solidaritatea și de a promova toleranța în rândul tinerilor și de a încuraja crearea de prietenii.

Timp de 9 zile am participat la un amestec de ateliere, dezbateri, jocuri de rol, simulări, activități în aer liber și am interacționat cu oameni diferiți care ne-au făcut să privim cu alți ochi viața și ceea ce se întâmplă în lume sau în societatea noastră . Am învățat cum pot accepta mai ușor diferențele dintre oameni și obiceiurile acestora. Activitățile au fost foarte distractive, am participat chiar și la un Treasure hunt, iar în timpul liber am avut libertatea de a vizita orașul.

Prin participarea la acest proiect mi-am putut îmbunătăți competențele cheie, abilitățile și capacitățile de angajare.

În Hatay, Turcia, în perioada 7 – 13 septembrie 2021, Claudiu Frățilă, un alt voluntar s-a regăsit pe sine. Proiectul cu titlul “ACT MUSIC” s-a axat pe muzică. Zilnic noua “formație“ de muzică folk a avut concerte alături de colegii din Bulgaria, Italia, Serbia, Grecia, Macedonia de Nord. ”Aveam mari emoții la început, fiind primul meu proiect de acest gen, simțeam că nu pot face față, toți participanții au fost selectați după ce au dat probe, toți păreau a fi buni, pricepuți în a cânta la instrumente sau vocal. Pe parcurs am căpătat încredere în mine și am simțit cum mă integrez în formația noastră, concertele la malul mării au fost spectaculoase. Abia aștept o nouă provocare de acest gen”, spune Claudiu.

În proiectul “Improve Yourself” desfășurat în localitatea Wisla, Polonia în perioada 7 – 13 septembrie au participat voluntarii Lazăr Mihai și Mateescu Alexandra, care au întâlnit participanți din Armenia, Italia, România. Ca în toate celelalte proiecte de mobilitate, și aici tinerii sunt beneficiarii diplomei Youthpass care atestă bogata gamă de metode educative primate și anume: debates, role-plays, simulări, outdoors activities, coordonarea de către lideri de grup, dezvoltarea skills-urilor de participare active în societate, incluziune socială, bunăstare, implicarea în viata politică locală, națională sau la nivel internațional, descoperirea de noi culturi, întărirea valorilor de solidaritate și democrație.

Proiectul reunea voluntari cu identități culturale diferite și a încercat să îmbogățească câmpul cunoașterii pentru fiecare în parte, dar și pentru ce poate oferi piața muncii tinerilor actuali. Jocuri de consolidarea echipei, excursia la Krakow si Auskwitz, seara culturală a fiecărei țări, workshopuri, au fost cele care au ajutat la atingerea obiectivelor proiectului de schimb de tineri. “Mai presus de toate, mi-a plăcut cum s-a derulat proiectul: workshopurile au fost antrenante, locurile erau superbe de vizitat, am învățat despre țări diferite și oameni interesanți”, a declarat unul dintre participanți.

Mihaela Travel | Agentie de turism
Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -Custom ad 4
- Advertisment -

Cele mai citite articole