VIDEOREPORTAJELE AGORA BUZĂU | Un serial realizat de Andrei Piţigoi

Profesorii titulari tineri, care au cel puțin 5 ani vechime în învățământ, pot candida la funcțiile de directori de școală, iar cei care au gradul didactic II, pot candida la cele de inspectori, potrivit Ordonanței de Urgență nr. 41/2021 publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ modifică Legea Educației și elimină obligativitatea oricărui candidat la o funcție într-o școală sau instituție de învățământ preuniversitar, la Corpul Național al Experților în Management Educațional.

Concursul național pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți de școli va debuta pe 27 iulie, potrivit anunțurilor făcute de ministrul Educației. Prima va fi proba cea scrisă, iar interviul ar putea avea loc în intervalul octombrie – noiembrie 2021.

Concret, textul ordonanței prevede: „Legea educației naționale nr. 1/2011 se modifică și se
completează după cum urmează:

„La articolul 246, alineatul (3) se abrogă”.
Alineatul respectiv prevedea: „(3) Pot ocupa funcții de conducere, de îndrumare și de control în unitățile de învățământ și inspectoratele școlare numai cadrele didactice membre ale corpului național de experți în management educațional.”

Alineatul (1) de la articolul 257 se modifică din forma „(1) Funcția de director și de director adjunct se ocupă prin concurs public de către cadre didactice titulare membre ale corpului național de experți în management educațional” și va avea următorul cuprins: „(1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă prin concurs public, care constă în probă scrisă și interviu, de către cadre didactice titulare membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional.”

La articolul 257, după alineatul (1) se introduce un alineat, alin (11 ), cu următorul cuprins:
(11 ) „Prin excepție de la prevederile alin. (1), se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de director/director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:
– au diplomă de licenţă sau atestat de echivalare în condițiile art. 149 alin. (3);
– au cel puțin cinci ani vechime în învățământ.”

La articolul 260, alineatul (1) se modifică de la: „(1) Funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și de director la casa corpului didactic se ocupă, prin concurs, de către cadre didactice titulare, cu diplomă de licență, membre ale corpului național de experți în management educațional, care îndeplinesc criteriile de competență profesională, managerială și de prestigiu moral evaluate prin: a) curriculum vitae; b) calități dovedite în activitatea didactică și în funcții de conducere, de îndrumare și de control, anterioare, în sistemul național de învățământ; c) titlul de doctor sau gradul didactic I; d) calificativul «foarte bine» obținut în ultimii 4 ani; e) interviu în fața unei comisii de concurs privind managementul educațional și deontologia profesională.”

Și va avea următorul cuprins: „(1) Funcțiile de conducere din inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic se ocupă, prin concurs, care constă în probă scrisă și interviu, conform unei metodologii elaborate de către Ministerul Educației și aprobate prin ordin al ministrului, de către cadre didactice titulare în învățământ membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, care au titlul de doctor sau gradul didactic I.”

La articolul 260, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin (11 ), cu următorul cuprins:
(11 ) „Prin excepție de la prevederile alin. (1), se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de conducere din inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:
– au diplomă de licenţă;
– au titlul de doctor sau gradul didactic I.”

La articolul 261, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin (21 ), cu următorul cuprins:
(21 ) „Prin excepție de la prevederile alin. (2), se pot înscrie la concursul pentru ocuparea funcţiilor de îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care au diplomă de licenţă și gradul didactic I sau II.”

După art. 261 se introduce un nou articol, art. 2611, cu următorul cuprins:
Art. 2611 „Candidații înscriși la concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director/director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar, director al casei corpului didactic precum și pentru ocuparea funcţiilor de conducere, îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă pentru a promova la proba de interviu. Punctajul obținut la proba de interviu trebuie să fie minim 7 (șapte).”

Titularizarea înseamnă angajarea în învățământ cu contract pe perioadă nedeterminată și se obține, dacă există post titularizabil, prin concurs național.

Acordarea definitivării în învăţământ semnifică recunoaşterea competenţelor minime acceptabile dobândite de către o persoană care a optat pentru cariera didactică şi care garantează, în acest fel, că dispune de pregătirea necesară pentru exercitarea profesiei didactice şi poate intra pe o rută de profesionalizare ascendentă*.

Acordarea gradului didactic II semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui plus de profesionalizare, confirmat de rezultatele obţinute la probe special concepute pentru a pune în evidenţă valoarea adăugată achiziţionată în intervalul parcurs de la obţinerea definitivării*.

Acordarea gradului didactic I semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui nivel înalt de maturitate profesională şi expertiză, care îl recomandă ca pe un generator de bune practici în mediul educaţional şcolar.

Definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I pot fi obţinute de personalul didactic de predare care îndeplineşte condiţiile privind studiile de specialitate, pregătirea psihopedagogică, vechimea la catedră şi performanţele profesionale. Examenele pentru obţinerea definitivării în învăţământ şi a gradelor didactice se organizează distinct pentru fiecare funcţie didactică de predare. Definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I pot fi obţinute, în cadrul fiecărei funcţii didactice, la specializarea pe care cadrul didactic o predă, sau la una dintre specializările înscrise pe diplomele pe care le deţine*.

Probele de examen pentru obţinerea definitivării în învăţământ şi a gradelor didactice II şi I se stabilesc pe funcţii didactice, stabilite potrivit legii, şi sunt unice la nivel naţional şi obligatorii pentru toate instituţiile/ centrele de perfecţionare abilitate să organizeze aceste examene. Programele pe baza cărora se desfăşoară probele de examen se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi sunt valabile la nivel naţional. Cadrele didactice înscrise la examenele pentru acordarea definitivării şi gradelor didactice pot participa la programe de pregătire organizate de centrele de perfecţionare, în vederea susţinerii acestor examene.

Sursă: Edupedu

Videoreportajele Agora Buzău 8 femei de nota 10

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here